Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Malware en ransomware

Malware en ransomware zijn 2 vormen van hacken. Bij malware is er kwaadaardige software op je computer, tablet of mobiele telefoon gezet. Bij ransomware is er gijzelsoftware op je apparaat gezet, waardoor je niet bij je bestanden kunt. Ben je gehackt? Laat je niet intimideren, betaal de hackers niet en doe aangifte bij de politie.

  • Aangifte doen

    Aangifte doen is een belangrijke eerste stap. Zo kan de dader gezocht en vervolgd worden. Wordt de dader strafrechtelijk vervolgd? Dan kun je proberen om de dader de schuld te laten betalen.

  • Je bent niet de enige

    • Online fraude komt heel veel voor. Ben je slachtoffer van online fraude? Misschien schaam je je ervoor. Dat is niet nodig. Je bent niet de enige die dit overkomt.
    • Weet dat het absoluut niet dom is dat je dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. Je hebt te maken met professionele (cyber)criminelen.
    • Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. In contact met lotgenoten kun je ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
  • Hoe ga ik om met stress?

    Je hebt misschien zorgen, problemen en stress omdat je slachtoffer bent van fraude.

    • Misschien heb je veel geld verloren en heb je daardoor zorgen.
    • Je kunt je rot voelen en boos zijn omdat je bent opgelicht.
    • Je hebt misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.

    Hierdoor is het goed mogelijk dat je stressklachten hebt. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op jezelf te letten. Wij helpen je daarbij.

  • Heb je vragen?

    Wij helpen je graag verder. Stel ons je vraag per telefoon, e-mail, chat of social media. Onze hulp is gratis. Zo kort als kan, zo lang als nodig is. Als je dat wilt, blijf je anoniem.

  • Hoe help ik iemand die is opgelicht?

    Als partner, vriend, familielid of collega kun je veel betekenen voor iemand die slachtoffer is van fraude of oplichting. De checklist voor helpers geeft je snel overzicht wat je voor iemand kunt doen.

  • Actuele waarschuwingen

    Bij de Fraudehelpdesk komen dagelijks meldingen binnen over fraude. Bekijk de actuele waarschuwingen, met voorbeelden van oplichting via e-mail, sms of telefoon.

  • Wat kan ik zelf doen om ransomware of andere malware te weren?

    • Wees voorzichtig met het klikken op bijlages in e-mails. Ook als deze e-mails van bekenden of bekende bedrijven komen.
    • Gebruik een AdBlocker. Dit programma blokkeert de weergave van veel advertenties en popups, die malware kunnen bevatten. Gebruik ook een firewall
    • Blijf weg van illegale websites en download geen illegale bestanden of zogenoemde torrents. Deze bevatten vaak virussen. 
    • Installeer een antivirusprogramma op je computer en update deze regelmatig.
    • Maak regelmatig back-ups van je bestanden. Sla ze ook op in de cloud (bijvoorbeeld Dropbox, Google Drive of iCloud) of op een externe harde schijf.