Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Wat is spoofing?

Spoofing is een truc waarbij een oplichter zich voordoet als een medewerker van je bank, een helpdesk, webwinkel of van een overheidsinstantie. Als je geld overmaakt, komt dat terecht bij de oplichter. Bankhelpdeskfraude is een vorm van spoofing die veel voorkomt en waarbij iemand in korte tijd veel geld kan kwijtraken. Lees hier wat je kunt doen als je te maken hebt met spoofing.

  • Je geld terug na online oplichting?

    Er zijn verschillende mogelijkheden om je geld terug te krijgen:

    • In sommige gevallen vergoedt de bank je schade. Dat is wel afhankelijk van welke bank je hebt en wat er precies is gebeurd. Wij kunnen je helpen met het contact met de bank.
    • Onder bepaalde voorwaarden kan de bank de persoonsgegevens van de fraudeur verstrekken. Op deze manier kun je een schadevergoeding eisen van de fraudeur via een civiele procedure. Op de website van de Consumentenbond lees je hoe dit werkt.
    • Heb je aangifte gedaan en is er een verdachte? Dan kun je een schadevergoeding krijgen via het strafproces. Wij kunnen je daarbij helpen.
  • Je bent niet de enige

    • Online fraude komt heel veel voor. Ben je slachtoffer van online fraude? Misschien schaam je je ervoor. Dat is niet nodig. Je bent niet de enige die dit overkomt.
    • Weet dat het absoluut niet dom is dat je dit is overkomen. Ook niet als anderen zeggen dat het hen nooit zou gebeuren. Je hebt te maken met professionele (cyber)criminelen.
    • Het kan prettig zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij. In contact met lotgenoten kun je ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
  • Hoe ga ik om met stress?

    Je hebt misschien zorgen, problemen en stress omdat je slachtoffer bent van fraude.

    • Misschien heb je veel geld verloren en heb je daardoor zorgen.
    • Je kunt je rot voelen en boos zijn omdat je bent opgelicht.
    • Je hebt misschien minder vertrouwen in mensen dan vroeger.

    Hierdoor is het goed mogelijk dat je stressklachten hebt. Het is belangrijk om klachten in de gaten te houden en goed op jezelf te letten. Wij helpen je daarbij.

  • Trap er niet in

    • Je bank vraagt nooit om je geld over te maken naar een andere rekening.
    • Je bank zet je niet onder druk om snel te reageren.
    • Neem zelf contact op met je bank als je denkt dat er iets mis is met je rekening. Of als je niet vertrouwt wie je belt.
    • Je bank vraagt nooit om je inloggegevens. Geef nooit je inlognaam of wachtwoord. Niet online en ook niet per telefoon.
    • Klik nooit zo maar op een link in een e-mail of sms. Kijk altijd goed of het bericht echt van je bank is.
  • Vormen van spoofing

    • Telefoonspoofing
      Je wordt gebeld door een medewerker van bijvoorbeeld je bank, internetprovider of energieleverancier. Het is alleen geen medewerker, maar een oplichter. Helpdeskfraude is een voorbeeld van telefoonspoofing.
    • Spoofing per e-mail, app of sms
      Je ontvangt een nep e-mail van bijvoorbeeld je bank of PostNL.
    • Websitespoofing
      Je komt via een link in een e-mail, app of sms terecht op een nepwebsite. De nepwebsite lijkt precies op de website van je bank of een webwinkel.
  • Actuele waarschuwingen

    Bij de Fraudehelpdesk komen dagelijks meldingen binnen over fraude. Bekijk de actuele waarschuwingen, met voorbeelden van oplichting via e-mail, sms of telefoon.

  • Valse link of neplink

    Met phishing worden je gegevens gestolen via een link in een valse e-mail, sms of app-bericht. Er is vervolgens geld van je rekening gestolen.

  • Tikkiefraude

    Een 'verkoper' vraagt je om via een betaalverzoek zoals Tikkie een klein bedrag over te maken om je gegevens te controleren. Het blijkt een oplichter die via een nepwebsite aan je inloggegevens probeert te komen.

  • Babbeltruc

    Een babbeltruc is een vorm van misleiding. Onbekenden praten op je in, bijvoorbeeld bij je thuis of bij een pinautomaat. Om je vertrouwen te winnen, maken ze gebruik van smoesjes. Het doel is om je geld, bankpas of andere waardevolle bezittingen te stelen.

  • Geldezel of bankrekeningfraude

    Een geldezel is iemand die zijn bankrekening door criminelen laat gebruiken voor foute dingen. Denk aan het witwassen van geld of het ontvangen van gestolen geld.

  • Hoe werkt bankhelpdeskfraude?

    Een oplichter belt je op en zegt een medewerker te zijn van je bank. Op je telefoon lijkt het ook om het nummer van je bank te gaan.

    • De zogenaamde bankmedewerker vertelt je dat je rekening is gehackt en dat je geld of spaargeld in gevaar is.
    • Om je geld te redden, moet je het overmaken naar een kluisrekening of andere veilige rekening.
    • Je maakt je geld echter over op de rekening van iemand die wordt misbruikt om crimineel geld wit te wassen (een geldezel). Zo kan de oplichter bij je geld.
    • Vaak gaat het om grote bedragen. Bijvoorbeeld als al het spaargeld van een rekening wordt overgemaakt naar de oplichter.
    • Soms neemt de oplichter eerst contact op per sms of e-mail. Je krijgt een bericht dat van je bank lijkt te zijn. Als je op een link in het bericht klikt, kan de oplichter je bankgegevens stelen (phishing). Vervolgens belt de oplichter je op en doet zich voor als een medewerker van de helpdesk van je bank.