Wat gebeurt er met mijn schade en letsel?
Een verkeersongeval is erg vervelend en verandert soms je leven. Je hebt schade en bent misschien gewond of je hebt klachten overgehouden aan het ongeluk. Wat moet je allemaal regelen en wat kun je verwachten? In dit overzicht vind je de stappen van ongeval tot herstel.
Stappen van verkeersongeval tot herstel
- Wissel gegevens uit met de andere partij. In ieder geval contactgegevens en gegevens van de verzekeraar van de andere partij.
- Schrijf de gegevens van getuigen op. Mensen die het ongeluk hebben gezien kunnen helpen als er onduidelijkheid is over de aansprakelijkheid.
- Maak foto's van de situatie en de schade.
- Soms komen hulpdiensten op de plek van het ongeluk zoals politie, ambulance of brandweer. Is de politie aanwezig? Dan maakt de agent meestal een proces-verbaal. Dat is een document met informatie over het ongeval. Het proces-verbaal kan later belangrijk zijn voor de verzekeraar.
Wat kan ik doen als de ander is doorgereden?
Doorrijden na een verkeersongeval is strafbaar. Je kunt bij de politie aangifte doen als de ander wegreed. Blijf je hierna achter met schade of letsel? Dan kun je misschien een vergoeding krijgen van het Waarborgfonds Motorverkeer. Bijvoorbeeld als:
- de veroorzaker is doorgereden;
- de veroorzaker niet verzekerd is;
- de veroorzaker in een gestolen motorvoertuig reed.
Met de check op de website van het Waarborgfonds heb je binnen een paar minuten duidelijkheid of je de schade kunt indienen.
Meld je schade zo snel mogelijk na de aanrijding, het liefst binnen 3 dagen.
Dat kan op verschillende manieren:
- Online via MobielSchadeMelden.nl. Zijn er 2 partijen bij het ongeval betrokken? Dan hoef je maar 1 keer de schade te melden. De andere partij bevestigt de melding met behulp van een sms-code.
- Via de app MobielSchadeMelden. De betrokken partijen kunnen in de app digitaal 'ondertekenen'. Download de app op je mobiele telefoon.
- Via het Europees Schadeformulier. Let er op dat je ook de achterkant van het formulier invult.
Heb je klachten? Neem altijd contact op met je huisarts. Ook als je denkt dat jouw klachten meevallen. Dat is niet alleen belangrijk voor je herstel, maar ook voor de afhandeling van de schade. Wacht dus niet te lang met naar de huisarts gaan. Anders wordt het lastiger om te bewijzen dat je klachten door het verkeersongeval komen.
Emotionele en praktische hulp
Was de politie bij de plaats van het ongeluk? Dan neemt 1 van onze medewerkers contact met je op. Je kunt ook altijd zelf contact opnemen. We bieden emotionele en praktische hulp. We bieden ook informatie over de mogelijkheid tot schadevergoeding.
Contact met de ander helpt
Contact met betrokkenen kan ook helpen bij het verwerken van een verkeersongeval. Kijk op de website van contacthelpt.nl, een platform voor betrokkenen bij een verkeersongeval.
Het is belangrijk om je schade en kosten bij te houden, ook als de verzekeraar nog bezig is met het onderzoek naar de aansprakelijkheid. Gebruik de tool schade in kaart zodat je niets vergeet.
Let op bij het maken van kosten
Je hebt een schadebeperkingsplicht. Dit betekent dat je ervoor zorgt dat je geen hogere kosten maakt dan nodig. En dat de schade niet erger wordt dan nodig. Bijvoorbeeld: als je een taxi neemt naar het ziekenhuis terwijl je ook met het openbaar vervoer kunt reizen. Of wanneer je nieuwe spullen koopt, terwijl beschadigde spullen repareren goedkoper is. Een verzekeraar kan dan een lagere vergoeding geven.
Juridische hulp
Heb je ernstige klachten die gevolgen hebben voor je dagelijkse leven? Dan raden we je aan om een rechtshulpverlener of belangenbehartiger te zoeken. Lees meer over het vinden van rechtshulp of neem contact met ons op voor het vinden van passende juridische hulp.
Wie je schade kan vergoeden is afhankelijk van je eigen verzekering en van de aansprakelijkheid. Het kan zijn dat je bij het afhandelen van de schade geholpen wordt door je eigen verzekeraar of door de verzekeraar van de andere partij. We helpen je om erachter te komen hoe je verzekerd bent en bij welke verzekeraar je terecht kunt.
De verzekeraars onderzoeken wie aansprakelijk is voor de schade na een verkeersongeval. Soms kun je aansprakelijk zijn voor de kosten, ook als het ongeval niet jouw schuld is. Of als het niet voelt als jouw schuld. Fietsers of voetgangers hebben bijvoorbeeld bijna altijd recht op een (gedeeltelijke) schadevergoeding omdat zij kwetsbaarder zijn dan auto’s in het verkeer.
Onderzoek naar wie aansprakelijk is
Soms is niet direct duidelijk wie aansprakelijk is voor het verkeersongeval. Of beide partijen hebben voor een deel schuld en zijn dus allebei voor een deel aansprakelijk. De verzekeraars hebben dan extra informatie nodig, bijvoorbeeld:
- rapport van politie;
- verklaring van ooggetuigen;
- de gegevens van de betrokkenen bij het ongeluk;
- verkeersongeval analyse van Stichting Processen Verbaal.
Binnen 3 maanden meer duidelijkheid
Je hoort binnen 3 maanden van je verzekeraar wie er aansprakelijk is. Of dat het langer duurt om de aansprakelijkheid vast te stellen. Is jouw eigen verzekeraar aansprakelijk? Dan hoor je waar je recht op hebt en of jouw verzekeraar het eens is met de aansprakelijkheid. In sommige gevallen deel je aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld als beide partijen verkeersfouten maakten.
In de Gedragscode Behandeling Letselschade staat wat je van een verzekeraar mag verwachten bij de afhandeling van letselschade.
Ben je niet aansprakelijk? Meld je schade wel bij je zorgverzekeraar
Laat je zorgverzekeraar weten dat de medische kosten kwamen door een ongeval. Dan kunnen zij die zorgkosten terugvragen bij de aansprakelijke partij. Zo betaalt de juiste verzekeraar de kosten.
Misdrijf of overtreding
In sommige gevallen is er bij een verkeersongeluk sprake van een strafbaar feit. Bijvoorbeeld als de bestuurder reed met alcohol, drugs of andere verdovende middelen op. De officier van justitie kan dan besluiten om de veroorzaker van het ongeluk strafrechtelijk te vervolgen. Lees meer over strafproces na verkeersongeluk.
In sommige gevallen nemen je klachten snel af. Soms duurt herstel langer of zijn er blijvende klachten na een ongeluk. De verzekeraar onderzoekt welke gevolgen het ongeval heeft op je leven en helpt je bij je herstel. De verzekeraar schakelt soms anderen in om de gevolgen in kaart te brengen. Dat kunnen onder andere zijn:
- Schaderegelaar
Een schaderegelaar komt bij je thuis om samen te bespreken wat je letsel is en hoe dit je leven beïnvloedt . Hij of zij bespreekt ook op welke hulp en vergoedingen je recht hebt. - Arbeidsdeskundige
Een arbeidsdeskundige kan je helpen om weer terug te keren naar je werk of opleiding. Ook kan een arbeidsdeskundige helpen om te zoeken naar ander werk als dat nodig is. - Medisch adviseur
In sommige gevallen is het ingewikkeld om vast te stellen wat de schade precies is en wat de gevolgen daarvan zijn. In dat geval wordt een medisch adviseur ingeschakeld. Dit is een arts die beoordeelt welke klachten door het ongeluk zijn ontstaan en hoe die klachten invloed hebben op jouw leven. Bijvoorbeeld op het doen van je werk.
De verzekeraar kan voorschot voor kosten bieden
Soms maak je al kosten voordat de definitieve schade bekend is. Hoelang dat duurt, hangt af van hoe gewond je raakte en hoe je herstelt. Dat kan soms wel langere tijd duren. Vraag dan bij de aansprakelijke verzekeraar om een voorschot van de schadevergoeding. Bijvoorbeeld voor:
- eigen risico van ziektekostenverzekering;
- reiskosten naar zorgverleners als huisarts, ziekenhuis, fysiotherapeut;
- smartengeld, een vergoeding voor pijn, verdriet en ongemak;
- vergoeding van huishoudelijke hulp.
Gebruik de tool schade in kaart zodat je niets vergeet.
Had je na het ongeval licht letsel waar je geen last van houdt?
Dan kun je zelf met de verzekeraar afspraken maken over de hoogte van de schadevergoeding. Dit doe je als er duidelijkheid is over aansprakelijkheid, de schade en je letsel.
Raakte je zwaarder gewond?
Bespreek dan met je belangenbehartiger en de verzekeraar wat de gevolgen van het ongeval zijn en welke schadevergoeding daarbij past. Bijvoorbeeld: als je beperkingen overhoudt aan het ongeval en je daardoor niet of niet volledig kan werken. Of als je ander werkt gaat doen.
Verandert er toch iets in je situatie?
Bespreek met de verzekeraar de mogelijkheid om contact op te kunnen nemen als er wat verandert in jouw situatie. Bijvoorbeeld als je verwondingen toch erger zijn dan gedacht. Ook in deze fase van de schadeafhandeling kun je nog hulp zoeken bij een belangenbehartiger.
Stressklachten na een verkeersongeval?
Het is normaal dat je je na een verkeersongeluk, zoals bij een botsing of een aanrijding, niet goed voelt. Je bent geschrokken of angstig, of je voelt je verdrietig of kwaad. Misschien heb je wel lichamelijke klachten. Het is goed om jezelf de tijd te gunnen. Stop je emoties niet weg.
Bekijk meer tips voor omgaan met stressNa een ongeluk is het normaal dat je angstig bent
Het kan moeilijk voor je zijn om na een verkeersongeluk weer deel te gaan nemen aan het verkeer. Dit maakt het lastig om te kunnen gaan waar je wilt. Gelukkig kun je hier wat aan doen met bijvoorbeeld een auto- of fietstraining.
Bekijk de trainingenContact met de veroorzaker kan je misschien verder helpen
Wij horen vaak van slachtoffers dat ze antwoord krijgen op hun vragen en dat het contact helpt om de gebeurtenis een plek te geven.
Bekijk de mogelijkhedenOntmoet lotgenoten online
In de Slachtofferhulp Community kun je ervaringen van anderen lezen die te maken hebben gehad met een verkeersongeluk. Ook kun je hen een vraag stellen of je eigen ervaring delen, veilig en anoniem.
Neem een kijkje in de CommunityBreng in kaart wie je kan helpen
Zijn er dingen die je door het ongeluk niet meer kunt doen? Breng je netwerk in kaart en kijk wie je waarmee kan helpen. Vaak kan de aansprakelijke verzekeraar hierbij ook helpen.