Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Team Noord-Nederland ondersteunt betrokkenen ernstig ongeval in het Drenthse Ekehaar

Team Drenthe ondersteunt betrokkenen na ernstig ongeval

Het team van Slachtofferhulp Nederland in Drenthe is druk met de ondersteuning van betrokkenen na een heftig verkeersongeval in het Drenthse Ekehaar, waarbij een minderjarige uit Assen is overleden. Bij het ongeluk raakten vier andere minderjarigen gewond. Een van hen komt uit Rolde, de rest uit Assen. Alle vijf de jongeren hadden geen rijbewijs.

Medewerkers van het team uit Drenthe ondersteunt betrokkenen. Ruud Braun en Robert Polman Tuin waren ook aanwezig bij een bijeenkomst op de middelbare school Dr. Nassau College, waar de vlag halfstok hing. Lees hieronder het artikel dat RTV Drenthe schreef naar aanleiding van die bijeenkomst.

Scholieren en docenten van het Dr. Nassau College Quintus in Assen zijn vanmiddag samengekomen om stil te staan bij het dodelijk ongeluk in Ekehaar van maandagnacht. Daarbij kwam een meisje om het leven dat op die school zat. Drie van de gewonden zijn ook leerlingen van het Dr. Nassau College. Een vierde gewonde zat tot afgelopen schooljaar op de locatie Quintus. Gisteren maakte directeur Ralf Buiter bekend dat er een bijeenkomst werd georganiseerd om met elkaar te praten over de gebeurtenissen. Daarbij waren ook mensen van Slachtofferhulp en welzijnsorganisaties aanwezig.
 

Diep verdriet
"Het doel van de bijeenkomst was natuurlijk het bij elkaar komen, het samenzijn om verdriet te kunnen delen na dat vreselijke ongeluk", zegt Buiter na afloop van de bijeenkomst. Hij beleefde die op een manier die zich laat raden. "Er was verdriet, diep verdriet. En er was verslagenheid. Ook zijn er een aantal familieleden geweest van het overleden meisje en bij hun zag je het verdriet in de ogen. Een heel verdrietige dag voor de betrokken families, maar zeker ook voor onze leerlingen en collega's", besluit hij.
Ook volgende week - wanneer het nieuwe schooljaar weer begint - wordt stilgestaan bij het ongeluk.
 

Stressreacties

Medewerkers van Slachtofferhulp leggen uit wat zo'n heftige gebeurtenis als een dodelijk ongeluk met iemand kan doen. "Wij vertellen bijvoorbeeld over stressreacties", zegt woordvoerder Roy Heerkens. "Leerlingen die helemaal niet bij het ongeluk zijn geweest, missen ook ineens een klasgenoot. Of ze kenden de gewonden. Als je alleen maar hoort van zo'n gebeurtenis, kan dat al heel veel met je doen. Zoiets komt dan heel dichtbij."
Volgens Heerkens moet je denken aan slecht slapen, slechter eten of constant aan de gebeurtenis denken. "Je kunt er echt even van in de war zijn", legt hij uit. "Maar we vertellen ook dat in verreweg de meeste gevallen die klachten weer afnemen. Dat betekent niet dat de gebeurtenis niet meer ingrijpend is, maar na enkele weken wordt je leven er niet meer door beheerst. Als we dat vertellen, zijn mensen vaak al opgelucht, omdat ze dan weten dat dit een normale reactie is op een abnormale gebeurtenis."

Luisteren zonder oordeel
Tegelijkertijd is er vooral ruimte om gewoon verdrietig of verward te zijn. Belangrijk is om "oordeelloos te luisteren", vertelt Heerkens. "Daar zijn onze medewerkers ook in getraind. Soms vinden tieners het namelijk lastig om zichzelf een houding te geven, want zoiets maak je natuurlijk niet dagelijks mee. Dan geven we ons kaartje en zeggen we dat iemand altijd mag bellen als hij of zij dat fijn vindt."
Slachtofferhulp is ook in een later stadium beschikbaar voor betrokkenen, die zich vanmiddag niet goed konden uiten. "Als ze straks bijvoorbeeld op hun kamer zitten en merken dat ze er toch last van hebben, dan kunnen ze altijd contact opnemen."
Slachtofferhulp-medewerkers zijn getraind om mensen van allerlei leeftijden te ondersteunen, van jonge kinderen tot volwassenen. "We weten bijvoorbeeld dat het voor tieners natuurlijk is om een beetje afstand te nemen van de volwassen wereld. Jongeren zoeken hun eigen plek in de wereld en zoeken vaker steun bij elkaar. Dat doen ze vaker dan dat ze naar een volwassene stappen", aldus Heerkens.
Maar, zo zegt Heerkens, het is ook belangrijk dat volwassenen de pubers wel structuur blijven geven. "Normaal gesproken zeggen we dan ook: ga naar school en ga naar voetbal of hockey. Maar laat afwijkend gedrag er ook zijn", waarschuwt hij. "De kinderen zijn verdrietig, of misschien wel boos. Of ze zijn wat afwezig als school volgende week weer begint. Geef daar ruimte voor."

Impact op docenten
Daarom wordt ook met docenten gesproken over hoe ze hiermee om kunnen gaan. "Tieners hebben er namelijk behoefte aan om zich zo snel mogelijk weer veilig te voelen", vertelt hij. "Die veilige basis kan het best geboden worden door mensen die vertrouwd met ze zijn. Dat zijn natuurlijk ouders, maar ook hun docenten." Volgens Heerkens hebben veel scholen overigens wel een soort 'draaiboek' klaarliggen voor als er heftige dingen gebeuren.
Medewerkers van Slachtofferhulp zijn er overigens niet alleen voor leerlingen, maar ook voor docenten. "Het raakt hen natuurlijk ook als een leerling in de bloei van zijn of haar leven wegvalt", zegt Heerkens van Slachtofferhulp. "Dit heeft op docenten ook veel impact."