Slachtofferhulp Nederland start campagne om jongeren beter te bereiken
- 04 juni 2024
Jongeren maken vaak een heftige gebeurtenis zoals uitgaansgeweld, online fraude of een aanranding mee. Uit een recent onderzoek blijkt dat 1 op de 4 jongeren een heftige gebeurtenis heeft meegemaakt. Het gaat in totaal om ongeveer 450.000 jongeren.
Verkeersongevallen, geweld, fraude en oplichting komen het meest voor, zo blijkt uit het onderzoek onder ruim 1100 jongeren (16-24 jaar), in opdracht van Slachtofferhulp Nederland. Van alle leeftijdsgroepen krijgen jongeren het meest te maken met zowel traditionele áls online criminaliteit. Na het meemaken van ingrijpende gebeurtenissen ervaren jongeren vaker dan ouderen een gevoel van onveiligheid, angstklachten en paniekaanvallen. Toch maken de meeste jongeren (7 op de 10) geen melding van een ingrijpende gebeurtenis bij de politie of een hulpinstantie, zo bleek al eerder uit onderzoek van Slachtofferhulp Nederland. Jongeren melden weinig omdat ze ‘denken dat het niet helpt’ of vanwege ‘schuld en schaamte’. Bovendien willen veel jongeren niet ‘als slachtoffer gezien worden’.
Projectleider jongeren Bo Speich: “We willen de drempel voor jongeren om hulp te zoeken, verlagen. Jongeren vragen echt om een andere wijze van benaderen en andere vormen van ondersteuning, hier hebben wij ons aanbod op aangepast. We hebben speciaal voor jongeren een platform ontwikkeld met informatie en ervaringsverhalen. Daarnaast zetten we sociale media (TikTok, Youtube, Instagram) in om jongeren beter te bereiken en zullen we zichtbaar zijn rondom scholen.”
De jongeren die wél hulp zoeken, doen dat zodat ze beter kunnen omgaan met de emotionele gevolgen. Ook geven jongeren aan graag ondersteuning te krijgen bij het doen van aangifte, het strafproces en een schadevergoeding.
Campagne ‘Littekeningen’
Vandaag start Slachtofferhulp Nederland de campagne ´Littekeningen´. Slachtofferhulp maakt voor deze campagne gebruik van influencers om jongeren te bereiken. De influencers laten een speciaal vormgegeven symbool zien om zo het gesprek te starten over wat hen is overkomen én het feit dat zij hulp hebben gekregen bij de verwerking ervan. Een aantal influencers (oa Iris Amber, King Faisel en Arbee) laat het symbool tatoeëren, anderen verwijzen er naar op een andere manier.
Download hier foto’s en video’s van de campagne
Welke hulp biedt Slachtofferhulp Nederland aan jongeren?
- Een speciaal jongerenplatform waar jongeren informatie krijgen en ervaringsverhalen kunnen lezen én zien via videocontent.
- Inzetten van WhatsApp en chats om drempel om hulp te zoeken voor jongeren te verlagen.
- Lotgenotencontact waardoor jongeren hun verhaal (anoniem) kunnen delen, omdat jongeren het liefst spreken met leeftijdgenoten die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt.
- Een luisterend oor en uitleg over het verwerkingsproces.
- Het geven van praktische tips, bijvoorbeeld over de mogelijkheden om geld terug te krijgen na online fraude.
- Juridische ondersteuning, zoals hulp bij aangifte, vragen van schadevergoeding en bijstand op zitting.