Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Projectleider veiligheid Janneke spart graag over behoeften van slachtoffers

Wouter Bernson en Janneke Uitterhoeve zijn projectleider veiligheid bij de gemeente Amsterdam. Ze waren vanuit die functie betrokken bij 2 grote incidenten: de schietpartij op Peter R. de Vries en de gijzeling in de Apple Store. Lees wat Slachtofferhulp Nederland in dit soort situaties kan betekenen.

Slachtofferhulp Nederland weet precies wat ze te doen staat. Dat is wat je nodig hebt.

Wouter Bernson was betrokken bij de schietpartij op Peter R. de Vries, Janneke Uitterhoeve bij de gijzeling in de Apple Store. Bij grote incidenten werken zij nauw samen met Slachtofferhulp Nederland. Meestal biedt de politie slachtoffers automatisch al de hulp van Slachtofferhulp Nederland aan, ook bij de honderden kleine incidenten. "Maar ik vraag het voor de zekerheid vaak nog even na", zegt Janneke. 

Inschatten wat nodig is

Wouter: "De medewerkers van Slachtofferhulp Nederland nemen ons heel veel werk uit handen. Eén belletje en het wordt heel snel en flexibel opgepakt. Ze weten precies wat ze te doen staat. Dat is wat je nodig hebt in zo’n situatie. Bij de aanslag op Peter R. de Vries had ik 4 uur later 3 mensen van Slachtofferhulp Nederland, de volgende dag vingen we samen mensen op in een bus."

Iedereen kan een praatje komen maken, dat voorkomt maatschappelijke onrust.

Janneke: "Ze zijn er gewoon, dat is zó fijn. De mensen worden goed opgevangen. Iedereen kan een praatje komen maken, dat voorkomt maatschappelijke onrust. En het geeft mij meer stevigheid dat ik kan sparren met iemand die goed kan inschatten wat een slachtoffer nodig heeft."

Veiligheid in de gemeente

Wij helpen gemeenten bij de slachtoffergerichte aanpak van High Impact Crimes, door slachtoffers psychosociale hulp, herstel van schade, preventiemaatregelen en herstel van gevoelens van veiligheid te bieden.

Onze dienstverlening rond sociale veiligheid

De sociale kant

Wouter: "De medewerkers van Slachtofferhulp Nederland zijn erg goed in de sociale kant: luisteren, mensen vertellen dat hun reactie heel normaal is, dat ze altijd weer contact kunnen opnemen.” Janneke: “Voor de mensen die tijdens de gijzeling in de Apple Store hadden gezeten, was er na een aantal weken een inloopavond. Daar vertelden de medewerkers nog een keer hoe het proces van verwerken gaat. En dat het normaal is dat je voor de 36ste keer je verhaal wilt vertellen. Ik merkte dat mensen die informatie heel prettig vonden. Soms zou ik ook na kleine incidenten bij Slachtofferhulp Nederland willen checken: zijn jullie er geweest? Die terugkoppeling krijgen wij niet. Maar ik heb alle vertrouwen dat zij hun werk goed doen."

24/7 Piket

Is er psychosociaal advies of psychosociale opvang nodig direct na een ingrijpende gebeurtenis? Bij ingrijpende gebeurtenissen is Slachtofferhulp Nederland bereikbaar voor crisisinzet bij verzoeken vanuit politie, GGDGHOR en gemeenten. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Meer verhalen van professionals

Geraldine

Geraldine kreeg direct ondersteuning Lees het verhaal van Geraldine en Marijn

Geraldine, teammanager sociaal wijkteam in Zwolle: 'Je moet à la minute menskracht op de been krijgen die de eerste opvang doet.'

Michel Limpens

Michel Limpens over het managen van calamiteiten Lees het verhaal van Michel

Michel Limpens, manager GGD Zuid Limburg: 'Vaak vergeten maar waardevol is de juridische ondersteuning die Slachtofferhulp Nederland biedt.'

Burgemeester Paans

Burgemeester Paans vindt vaste aanspreekpunten belangrijk Lees het verhaal van burgemeester Paans

Burgemeester Paans: 'Ik heb gezien wat een geruststellend effect het geeft dat de betrokkenen worden beschermd.'