Een cliënt van mij is slachtoffer of nabestaande
Tijdens je werk spreek je veel mensen. Het is dan ook onvermijdelijk dat je weleens te maken krijgt met een slachtoffer of nabestaande. Hoe help je iemand dan verder? Het is allereerst belangrijk dat je de situatie erkent. En dat je cliënt de rust en veiligheid voelt om te delen en om eventueel hulp te accepteren. Hieronder vind je een aantal manieren om een slachtoffer of nabestaande zo goed mogelijk op weg te helpen, zodat iemand de regie over het leven weer terug kan krijgen.
Tips voor gespreksvoering
De manier waarop je het gesprek met een slachtoffer aanpakt, kan van grote betekenis zijn voor het herstelproces. Met deze tips voor gespreksvoering help je iemand écht verder.
Tips voor gespreksvoeringCommuniceren zonder oordeel
Als je cliënt, patiënt of leerling slachtoffer is geworden, is het belangrijk dat diegene zich erkend voelt en niet veroordeeld. Bekijk 6 tips om zonder oordeel te communiceren met een slachtoffer.
Tips voor communiceren zonder oordeelVictim blaming
Professionals maken soms indirect beschuldigende opmerkingen tegen slachtoffers. Dit heet victim blaming. Ook als je het niet zo bedoelt, kan een opmerking soms erg kwetsend zijn. Kijk hoe je dit voorkomt.
Victim blaming voorkomenOnline modules
Als professional kun je te maken krijgen met een cliënt, student of leerling die slachtoffer is geworden van een strafbaar feit. Onze gratis e-learningmodules helpen je om iemand hierbij goed te kunnen ondersteunen.
Online modules voor professionalsSlachtofferrechten
Als je cliënt slachtoffer is geworden of nabestaande is dan heeft diegene bepaalde rechten. Bekijk het overzicht van slachtofferrechten.
Rechten van slachtoffers en nabestaandenOverleggen met een deskundige
Wil je overleggen over een specifieke situatie? Is er een incident geweest waarover je graag advies krijgt? Of wil je weten hoe je beleid op slachtofferschap kunt opstellen? Bel met een van onze medewerkers via de Advieslijn voor professionals op 0900-0101 (optie 3 in het menu).
Bepaal de behoeften van de cliënt en kijk welke tool daarbij past. Of er nu behoefte is aan emotionele hulp, advies bij schadevergoeding of informatie over het strafproces: wij hebben een tool die daarbij kan helpen. De tools geven advies en tips waarmee iemand zelf aan de slag kan.
Na een ingrijpende gebeurtenis kan het prettig voor iemand zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Slachtoffers kunnen terecht bij onze lotgenotengroepen.