Slachtofferhulp.nl gebruikt functionele en analytische cookies. Deze cookies maken het gebruik van onze website mogelijk en helpen ons om de website te verbeteren. Accepteer je dat we ook tracking cookies gebruiken? Met deze cookies kun je advertenties van ons zien. Lees de cookieverklaring voor meer informatie.

Privacy | Cookieverklaring | Cookie instellingen

Een cliënt van mij is slachtoffer of nabestaande

Tijdens je werk spreek je veel mensen. Het is dan ook onvermijdelijk dat je weleens te maken krijgt met een slachtoffer of nabestaande. Hoe help je iemand dan verder? Het is allereerst belangrijk dat je de situatie erkent. En dat je cliënt de rust en veiligheid voelt om te delen en om eventueel hulp te accepteren. Hieronder vind je een aantal manieren om een slachtoffer of nabestaande zo goed mogelijk op weg te helpen, zodat iemand de regie over het leven weer terug kan krijgen.

Doorverwijzen

Tips voor gespreksvoering

De manier waarop je het gesprek met een slachtoffer aanpakt, kan van grote betekenis zijn voor het herstelproces. Met deze tips voor gespreksvoering help je iemand écht verder.

Tips voor gespreksvoering

Communiceren zonder oordeel

Als je cliënt, patiënt of leerling slachtoffer is geworden, is het belangrijk dat diegene zich erkend voelt en niet veroordeeld. Bekijk 6 tips om zonder oordeel te communiceren met een slachtoffer.

Tips voor communiceren zonder oordeel

Victim blaming

Professionals maken soms indirect beschuldigende opmerkingen tegen slachtoffers. Dit heet victim blaming. Ook als je het niet zo bedoelt, kan een opmerking soms erg kwetsend zijn. Kijk hoe je dit voorkomt.

Victim blaming voorkomen

Online modules

Als professional kun je te maken krijgen met een cliënt, student of leerling die slachtoffer is geworden van een strafbaar feit. Onze gratis e-learningmodules helpen je om iemand hierbij goed te kunnen ondersteunen.

Online modules voor professionals

Slachtofferrechten

Als je cliënt slachtoffer is geworden of nabestaande is dan heeft diegene bepaalde rechten. Bekijk het overzicht van slachtofferrechten.

Rechten van slachtoffers en nabestaanden

Overleggen met een deskundige

Wil je overleggen over een specifieke situatie? Is er een incident geweest waarover je graag advies krijgt? Of wil je weten hoe je beleid op slachtofferschap kunt opstellen? Bel met een van onze medewerkers via de Advieslijn voor professionals op 0900-0101 (optie 3 in het menu).