Reacties op social media komen hard aan
Slachtoffers krijgen veel belangstelling op sociale media. De reacties op wat hen is overkomen variëren van woorden die steun en hulp bieden tot kwetsend taalgebruik. De kwetsende reacties kunnen leiden tot hernieuwd slachtofferschap, ofwel secundaire victimisatie. Slachtofferhulp Nederland vraagt hier aandacht voor tijdens regionale ontbijtsessies op 21 februari 2019, in het kader van de Europese Dag van het Slachtoffer, en met de landelijke bewustwordingscampagne #socialslachtoffer.
Jacob verloor zijn broertje bij een auto-ongeluk
'Onvoorstelbaar hoe hard en denigrerend sommige mensen op social media reageren, zonder rekening te houden met nabestaanden.’ Jacob Sesselaar verloor zijn broertje bij een auto-ongeluk. Een harde klap voor familie en vrienden. Maar de reacties op social media kwamen nog harder aan.
Hoe kunnen wij je helpen?
Omgaan met pers en social media
Als nabestaande krijg je misschien te maken met pers en social media. Een journalist vraagt je bijvoorbeeld om je verhaal te vertellen. Wij geven je informatie en tips hoe je hiermee kunt omgaan.
Omgaan met pers en social mediaKan lotgenotencontact mij verder helpen?
Na een ingrijpende gebeurtenis is het prettig om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. In contact met lotgenoten kun je ervaringen delen en vragen stellen aan anderen.
Contact met lotgenotenOmgaan met verlies
Iedereen gaat op een eigen manier om met het verlies van een dierbare. Er kunnen veel hevige emoties voorbijkomen. Dat is heel normaal. Wij geven een aantal adviezen die je mogelijk verder helpen.
Omgaan met verlies