Een cliënt van mij is slachtoffer
Tijdens je werk spreek je veel mensen. Het is bijna onvermijdelijk dat 1 van hen ooit een ingrijpende gebeurtenis meemaakt. Hoe help je iemand dan verder? Erkenning van de situatie is de eerste stap. Zorg daarnaast dat je cliënt de rust en veiligheid voelt om te delen en eventueel hulp te accepteren. Met onze tips en tools help je een slachtoffer of nabestaande zo goed mogelijk op weg, zodat iemand de regie over het leven weer terug kan krijgen.
Een slachtoffer doorverwijzen
In sommige situaties kun je niet zelf verder helpen. Voor een goed herstel van het slachtoffer wil je dan gericht kunnen doorverwijzen naar de juiste instantie. Dat kan Slachtofferhulp Nederland zijn of een van onze partners. Onze Doorverwijstool helpt je op weg.
Waarmee kunnen we je helpen?
Tips voor gespreksvoering
De manier waarop je het gesprek aangaat kan van grote invloed zijn op het herstel van een slachtoffer. Onze gesprekstips en infographics kunnen je helpen bij het gesprek.
Communiceren zonder oordeel
Iemand die slachtoffer is geworden, wil zich erkend voelen en niet veroordeeld. Bekijk de 6 tips om zonder oordeel te communiceren en test of jou oordeel uit staat.
Victim blaming
Slachtoffers krijgen soms te maken met beschuldigende opmerkingen over wat er gebeurd is. Ook als je het niet zo bedoelt, kan zo'n opmerking hard aankomen.
Het herstelproces van een slachtoffer
Wat maakt iemand door na een ingrijpende gebeurtenis? Hoe verwerkt iemand wat er gebeurd is? Kijk waar slachtoffers vaak tegenaan lopen en waarmee jij kan helpen.
Het strafproces: van aangifte tot straf
Heeft iemand een strafbaar feit meegemaakt? De infographic en online module helpen je om iemand informeren over het strafproces, de impact ervan en de te maken keuzes.
Online modules
Als professional kun je te maken krijgen met een cliënt, student of leerling die slachtoffer is geworden van een strafbaar feit. Onze gratis e-learningmodules helpen je om iemand hierbij goed te kunnen ondersteunen.
Overleg met onze Advieslijn
Wil je overleggen over een specifieke situatie of sparren over een casus? Bel met onze Advieslijn voor professionals op 0900-0101 (optie 3 in het menu).
Na een ingrijpende gebeurtenis kan het prettig voor iemand zijn om steun te vinden bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Slachtoffers kunnen terecht bij onze lotgenotengroepen.
Bepaal de behoeften van de cliënt en kijk welke tool daarbij past. Of er nu behoefte is aan emotionele hulp, advies bij schadevergoeding of informatie over het strafproces: wij hebben een tool die daarbij kan helpen. De tools geven advies en tips waarmee iemand zelf aan de slag kan.