Ouassima wordt al jarenlang online bedreigd tijdens het gamen
Ouassima (32) deelt graag haar verhaal over wat ze heeft meegemaakt. Ze is inhoudelijk programmamedewerker gaming bij Helpwanted, professioneel gamer, streamt en plaatst video's van haar games op YouTube en heeft meer dan 340.000 volgers.
Ouassima heeft al jarenlang last van grensoverschrijdend gedrag tijdens het online gamen. Ze wordt bedreigd, lastiggevallen, gestalkt en krijgt te maken met vele andere vormen van online toxicity. Jezelf kunnen uitspreken en erover praten met anderen is wat haar helpt.
'Ik wil laten zien dat het niet ok is wat ik meemaak. Ik wil mensen inspireren om hun verhaal te doen en het onderwerp bespreekbaar te maken. Want ik weet dat er meer mensen zijn die dit meemaken.'
'Als andere spelers jouw gameplezier willen verpesten, kunnen ze dat doen door te discrimineren, te bedreigen, seksistische opmerkingen te maken of te stalken. In de online gaming-wereld wordt dit niet gezien als iets slechts. Het wordt genormaliseerd, je moet er gewoon tegen kunnen. En als je dat niet kunt, moet je maar stoppen met gamen.'
'Ik speel al games sinds ik kind ben en op een gegeven moment ben ik ook online gaan spelen. Ik heb ‘girl’ in mijn gamertag staan waardoor mensen kunnen zien dat ik een vrouw ben. Van jongs af aan begon het dat ik berichten kreeg van: Hee, waarom speel jij games vanuit de keuken? Je hoort hier niet thuis. Ik hoor dat teamspelers en tegenstanders tegen mij zeggen.'
Van jongs af aan begon het dat ik berichten kreeg van: Hee, waarom speel jij games vanuit de keuken?
'En nog steeds maak ik het mee. Ik zie dat de moderatie in games niet zo goed is, want het blijft maar doorgaan. Als de mogelijkheid er is in de game of op het gameplatform rapporteer ik het altijd of ik mute het. Want het is gewoon heel irritant om het mee te maken. Zo zie ik in de comments tijdens streamen mensen dingen zeggen waarvan ik denk: 'hoe haal jij het in je hoofd om dat soort dingen te zeggen?!'
'Zo word ik regelmatig hard uitgescholden en wensen ze me allemaal ziektes toe. Of ze zeggen dat ze mij of mijn familie gaan verkrachten en dat ze me dood wensen. Regelmatig komen opmerkingen voorbij als: 'We hebben een meisje in ons team, ze speelt voor aandacht.' 'Waarom speel je games? Ga stoppen.' 'Je ben niet zo goed als ik.'. Als ik beter ben dan heb ik gewoon geluk. Of ze zeggen dat ik geen meisje ben, want meisjes kunnen niet spelen.'
'Ik was een paar jaar geleden aan het gamen en toen gebeurde er iets waar ik nog steeds geschokt over ben. Een tegenstander bleek echt een psycho te zijn. Hij had van mij gewonnen in de game Mortal Kombat. Ik vind sportiviteit belangrijk, vooral als je hebt verloren, dus ik feliciteerde hem. Maar dat hij had gewonnen moest hij nog eventjes laten weten.'
'Hij liet zien dat hij een dominante man is. Hij stuurde berichten waarin hij schelde en vertelde dat hij mij op YouTube had gezien. Hij ging naar mijn Instagram en stuurde in mijn DM echt walgelijke racistische en seksistische woorden en bedreigingen. Daar was ik ook echt heel erg van geschrokken.'
'Mensen uit mijn community hebben hem gevonden online en hem berichten gestuurd dat dit echt niet kon. Vervolgens stuurde hij hen ook allemaal walgelijke berichten. Hij was echt aan het doordraaien. Later kwam ik hem weer tegen in een match. Ik stond op winnen en hij verliet abrupt de match, want van een vrouw kan hij niet verliezen natuurlijk. Ik heb het hoofdstuk hierdoor wel kunnen afsluiten.'
In alle beledigingen en bedreigingen die Ouassima meemaakt, staat het vrouw zijn vaak centraal. En ze is daarin niet de enige, ze vertelt over een verhaal van een andere vrouw die tijdens een stream bedreigd werd.
'Een vrouw zat te spelen en te streamen en iemand zei letterlijk tegen haar hé, weet je hoe het voelt om verkracht te worden? Misschien ga ik dat dan gewoon doen bij jou. Ze was zo geschrokken dat ze begon te trillen, de match heeft verlaten en de stream heeft uitgezet. Het filmpje ging viraal.'
'Achteraf waren er alsnog mensen die deze nare bedreiging goed gingen praten. Ze zeiden bijvoorbeeld: Wat heb jij dan daarvoor gezegd? Je kon hem toch ook muten? Het laat zien hoe toxic het kan zijn en vooral voor vrouwen. Hopelijk zien de gamestudio’s de noodzaak hiervan en zullen een betere moderatie ontwikkelen zodat het een veilige omgeving blijft voor iedereen.'
Ouassima's ervaringen met toernooien nam haar onzekerheid uiteindelijk weg
'Ik had momenten dat ik aan mezelf ging twijfelen. Zo van: 'Ben ik wel echt goed genoeg om te gamen? Want ik hoorde online zo vaak dat ik slecht ben. Ik ben niet goed genoeg. Moet ik het niet gewoon laten? dacht ik. Maar sinds ik naar de toernooien en game events ga, zie ik hoe leuk de community is. En dat de mensen die alleen online spelen en zich erg toxic gedragen tegenover anderen. Deze keyboards warriors of online warriors zullen nooit naar een event gaan. En dat ze online gamen zien als een soort van prestatieplek, maar ik heb gelukkig gezien hoe mensen online kunnen zijn én offline. Daardoor ben ik blijven gamen. Ik heb ook veel leuke vriendschappen opgebouwd. Ik heb zoveel leuke mensen om mij heen en heb echt de leukste volgers. Daar haal ik echt mijn kracht uit.'
Ik had momenten dat ik aan mezelf ging twijfelen.
'Ik vind het gewoon superleuk om nog steeds te gamen en content te maken En ik wil laten zien hoe het ook kan. We spelen games op een leuke manier. We hebben lol. Het is normaal om wel eens gefrustreerd te zijn in game, want ja, het kan gewoon heel intens zijn, maar we gaan iemand nooit persoonlijk aanvallen op hoe diegene speelt of wie diegene is.'
'Ik spreek mezelf er ook over uit, en soms deel ik dat. Zo van: ‘kijk hier is weer iemand die mij weer zomaar uitscheldt’. Maar ja, ook dan krijg ik weer reacties van:'je bent echt een snowflake', 'people are so soft these days', 'je moet er gewoon tegen kunnen of stop ermee'. 'Ga hem muten'. Maar dan zeg ik: Heb je niet gezien wat hij heeft gezegd? Keur je dat gedrag goed?'
'Op jongere leeftijd maakte ik al dingen mee waarvan ik dacht: Wat moet ik ermee? En dan zie ik dat ik bij vriendinnen in mijn omgeving niet echt terecht kon. Die spelen geen games. Ik had niemand om mij heen behalve mijn broer. Maar bij hem dacht ik dat hij me te gevoelig zou vinden. En dan nam ik dat beeld over en ging ik ook niet naar hem toe. Toen dacht ik van, weet je, ik ga het gewoon opproppen. Ik ga andere mensen er niet mee lastigvallen want die snappen het toch niet, of ze vinden dat ik overdrijf. Kickboksen heeft hier mij wel goed bij geholpen, ik kon mijn frustraties even op die momenten loslaten.'
'Maar later, toen ik dit gevoel meer en meer ging hebben en begon met streamen, ging ik mij er echt over uitspreken. Ik hoorde toen ook van andere mensen dat het ok is om je uit te spreken. Want het niet ok is om dit mee te maken. Hierin heb ik echt gezien dat ik niet de enige ben. Het lijkt me dan ook goed om het bespreekbaar te blijven houden, want waarom gedraag jij je zo? Zo wil ik mensen zelfreflectie geven. Om te kijken of ze sowieso wel zien wat voor effect hun gedrag op anderen kan hebben. Gamers die getuige zijn van online toxic gedrag moeten zich uitspreken om te laten zien dat het niet ok is. Dit kan echt helpen, vooral bij gamers die zelf niet door hebben dat ze toxic bezig zijn. Dat is de reden dat ik bij Helpwanted werk. Ik wil gamers hierin helpen.'
Gamers die getuige zijn van online toxic gedrag moeten zich uitspreken om te laten zien dat het niet ok is. Dit kan echt helpen, vooral bij gamers die zelf niet door hebben dat ze toxic bezig zijn.
'Vanuit Helpwanted werk ik eraan dat we ook ouders en docenten leren om met hun kinderen of leerlingen erover te gaan praten. Stel de vraag: Hoe is jouw gedrag online? En waarom gedraag jij je zo? 75% van de jongeren gamen en niemand heeft het daarover. Vragen stellen als: Hoe was het online? Wat heb jij online gespeeld? Wat heb je meegemaakt? Ik vind het belangrijk dat je het er met je ouders over kunt hebben. En dat zij het ook snappen, en niet gelijk het gamen willen verbieden. En dat ze zien dat dit gedrag niet ok is, want uiteindelijk moet gamen gewoon leuk zijn. Game-ontwikkelaars moeten ook meer verantwoordelijkheid nemen om alle gamers beter te beschermen.'
'Mijn advies is: praat er met iemand over die je kent en die het ook zou snappen. Ik kan me voorstellen dat je bang kan zijn dat je ouders het gamen verbieden, maar praat erover met vrienden die bijvoorbeeld ook online gamen. Zoek leuke game communities op, en geef elkaar advies; mute en rapporteer spelers die je lastig vallen, doe dit ook als je omstander bent. Weet dat het niet aan jou ligt, dus twijfel niet aan jezelf. Je ben hierin niet alleen. We zijn gamers, we hebben lol. We hebben dezelfde passie en je bent gewoon welkom.'
Eigen schuld, dikke bult?
Sommige opmerkingen kunnen je het gevoel geven dat wat je is overkomen je eigen schuld is. Vaak zonder dat mensen het doorhebben, zeggen ze dingen met een beschuldigende ondertoon. Maar wat er is gebeurd, is niet jouw schuld. Het slachtoffer de schuld geven heet victim blaming.
Cyberpesten
Bij cyberpesten word je online gepest, bijvoorbeeld met vervelende berichten of (nep)beelden van jou op social media.
Praat erover
Praten helpt! Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Helemaal als je je schaamt, kan het lastig zijn om die stap te zetten. Wij geven je tips.
Wat als je niemand hebt om mee te praten?
Misschien kun je niet bij vrienden of familie terecht om erover te praten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat wat jou is overkomen een taboe is binnen jouw familie of vriendengroep. Je kunt altijd (anoniem) terecht bij 1 van onze collega's, via de chat of telefoon.